Zwangerschapsyoga: live en online!


Zwangerschapsyoga: live en online! Dat is de online cursus zwangerschapsyoga bij Prachtig Bevallen waarbij je naast online video's ook echt live online les krijgt! Gezellig in jouw eigen vaste groep, met jouw eigen groepschat!
Je volgt met een vaste groep aanstaande mama's de zwangerschapsyoga cursus. Tijdens de yoga bereid je je voor op de aankomende geboorte van jullie kindje, krijg je ontzettend veel zelfvertrouwen door alle kennis die je op doet en je leert ook nog eens andere mama's kennen waar je je ervaringen voor en na de bevalling mee kunt delen.
De yoga cursus bestaat uit 14 lessen; 6 yoga lessen van ongeveer 1 uur, 6 live bijeenkomsten en 2 partner lessen.

De lessen

Les 1 - Live: Ademhaling & ontspanning

Deze les maken we kennis met elkaar, jullie met elkaar als groep en met mij als docente. Ik leg jullie uit wat jullie kunnen verwachten van de cursus en wat er aan bod gaat komen de aankomende lessen. De nadruk ligt vooral op de positieve voorbereiding! Tijdens deze eerste les wordt aan je uitgelegd waarom ontspanning, positiviteit en je ademhaling zo belangrijk zijn in de voorbereiding naar je bevalling.

Les 2 - Yoga: Introductie Zwangerschapsyoga & eerste oefeningen

Het uitoefenen van yoga houdingen maar ook de focus op je ademhaling leggen of voor een visualisatie of meditatie kiezen zorgt ervoor dat je hoofd en lijf weer met elkaar verbonden zijn. Op deze manier krijg je meer vertrouwen in je lijf, maak je tijdens je zwangerschap al echt contact met je kindje en voel je beter aan wat wel of niet voor jou werkt, zo ook tijdens de bevalling.

Les 3 - Het bekken & de bekkenbodem

Wanneer je begrijpt hoe je lichaam werkt kun je deze kennis tijdens de zwangerschap en bevalling inzetten. Tijdens de deze les leg ik je uit hoe nu precies jouw bekken en bekkenbodem eruit zien, wat hun functie is, wat de veranderingen zijn door je zwangerschap en, het allerbelangrijkste, wat je er zelf aan kunt doen om meer ruimte te maken in je bekken en je bekkenbodem te ontspannen om zo het proces van de bevalling te bevorderen en te vergemakkelijken.

Les 4 - Yoga: Beweging & ruimte maken in het bekken

De yoga oefeningen tijdens deze les maken je nog meer bewust van je bekken en je bekkenbodem. Met de kennis van de online ontmoeting in je achterhoofd ga je nu tijdens de yoga oefeningen merken wat bepaalde bewegingen en houdingen doen met de ruimte in je bekken en het aan-, en ontspannen van je bekkenbodem. Op deze manier leer je je lichaam nog beter kennen en dit kun je weer inzetten tijdens je zwangerschap en bevalling!

Les 5 - Je weeën de baas zijn

Handvatten om de weeen op te leren vangen is de belangrijkste reden voor aanstaande mama's om een zwangerschapscursus te volgen. Tijdens deze les leer je naast allerlei praktische handvatten ook alles over de verschillende weeën, hormonen, bevalhoudingen, ademhalingstechnieken en mindset tijdens de bevalling. Wist je namelijk dat angst voor adrenaline zorgt, wat weer voor pijnlijkere weeen zorgt? Tijdens deze les leer je wat je hier aan kunt doen!

Les 6 - Yoga: Je yoga oefeningen de baas zijn

Tijdens deze yogales zet je de handvatten die je tot nu toe hebt gekregen van mij om de weeën op te vangen in. Met helderen begeleiding tijdens de yoga oefeningen ga je de handvatten zoals ademhaling en mindset inzetten om de yoga oefeningen beter uit te kunnen voeren en deze technieken te oefenen voor de bevalling.

Les 7 - Het geboorteplan

Ook al kun je een geboorte niet plannen, je kunt je er wel heel goed op voorbereiden. Hoe zou je graag je weeën op willen vangen, waar wil je je kindje geboren laten worden, wat voor voeding wil je geven en hoe denk je over interventies? In deze les gaan we dieper in op het ontwikkelen van jouw geboorteplan.

Les 8 - Yoga: Luister naar je onderbuikgevoel

Tijdens deze les leer je luisteren naar jouw onderbuikgevoel, je intuitie. Merk tijdens elke yoga oefening op of je je hier prettig bij voelt of juist niet en handel hier naar! Voelt een houding heel fijn, blijf hier dan langer in. Voelt een houding deze week juist niet prettig, luister dan naar je lichaam en kom uit de houding. Want net zoals tijdens deze les is het heel belangrijk om tijdens jouw zwangerschap en bevalling naar je lijf en onderbuikgevoel te luisteren.

Les 9 - Partnerles voor stellen

Geen pufclub waar partners mee moeten puffen of yoga oefeningen moeten doen maar een avond vol informatie en tips zodat de partners ook echt begrijpen wat er tijdens de geboorte gaat gebeuren. Je partner leert de verschillende ontspanningstechnieken en hoe hij jou fysiek en mentaal kan ondersteunen tijdens de bevalling. En dat allemaal bij jou thuis op de bank!

Les 10 - Partnerles voor partners

We gaan er voor zorgen dat ook de partners met vertrouwen de bevalling en het ouderschap in gaan. Deze avond is namelijk speciaal voor alleen de partners, als zwangere vrouw heb je nu een avondje vrij! Mijn man, psycholoog en vader van 3 kinderen, vertelt wat het voor een partner betekent om te bevallen, wat je kunt verwachten en wat je kunt doen om een actieve rol te hebben tijdens de bevalling zodat jullie samen terug kijken op een fijne ervaring.

Les 9 - Contact maken met je kindje

De afgelopen lessen heb je geleerd wat er met jouw lijf gebeurt tijdens de zwangerschap en bevalling. Tijdens deze les leer je juist hoe het voor je kindje is om in jouw buik te zijn en geboren te worden. Daarnaast leg ik je uit hoe de hechting met je kindje in de buik al begint en waarom dit zo belangrijk en fijn is voor jullie allemaal. Door nu bewust contact te maken met je baby maak je de overgang van buik naar buiten voor jou en je baby veel relaxter.

Les 10 - Yoga - "Samen" op de mat

De yoga lessen worden nu steeds meer afgestemd op de laatste weken van jouw zwangerschap. We richten ons nog meer op de ademhalings-, en ontspanningstechnieken die je tijdens de bevalling in kunt zetten om je zo vol vertrouwen voor te bereiden op de bevalling. Tijdens de eindontspanning begeleid ik je, door middel van een hele fijne visualisatie, om bewust contact te maken met je kindje.

Les 11 - Kraamtijd & het vierde trimester

Tijdens deze les kijken we even vooruit naar de kraamtijd. Net zoals het belangrijk is om je goed en positief voor te bereiden op de bevalling kun je je ook op die manier voorbereiden op je kraamtijd en je tijd als moeder. Wat vind jij belangrijk voor je kraamtijd en wat zou fijn zijn voor je kindje?

Les 12 - Yoga: Op naar de bevalling

Tijdens deze laatste les oefenen we nog een keer de belangrijkste ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken zodat we er zeker van zijn dat jij helelmaal positief en prachtig kunt bevallen. Voor deze laatste les zijn de fijnste yoga oefeningen van de afgelopen lessen uitgezocht om ontspannen je cursus af te sluiten.

Wat zeggen anderen?

Melissa Nuytemans
Een goede uitleg en begeleiding van Jackelien tijdens de yoga oefeningen met daarnaast veel praktische en nuttige tips voor de bevalling mogen ontvangen. Super fijn was ook na iedere les de informatie op papier te ontvangen. We hebben er veel van geleerd!
Imke Huijbrechts
GE-WEL-DIG. Wij hebben zoveel gehad aan de yogacursus, babymassage cursus en de zwangerschapmassage! Echt super Jackelien!

Tijdens de cursus zwangerschapsyoga leer je:

  • Zelfvertrouwen en ontspanning.Tijdens de ene helft van elke yoga les leer je praktische yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en technieken die jou tijdens je zwangerschap en bevalling een gevoel van zelfvertrouwen en ontspanning geven. Op deze manier leer jij jouw veranderende lichaam, onder andere door middel van yoga, echt goed kennen!
  • Interessante en up to date informatie. De andere helft van de yoga les zit boordevol nieuwe en interessante informatie die ervoor gaat zorgen dat jij jouw bevalling de baas gaat zijn. Je leert hier waarom bepaalde houdingen en oefeningen zo belangrijk zijn en wat ze voor invloed hebben op de bevalling. Maar we gaan het ook hebben over hoe je keuzes maakt tijdens je zwangerschap en wat je opties en mogelijkheden hierin zijn.
  • Fysieke en mentale handvatten. Zwangerschapsyoga bij Prachtig Bevallen is geschikt voor zwangeren met en zonder yoga ervaring aangezien we ons vooral gaan richten op dat uit de yoga wat jij kunt gebruiken tijdens je zwangerschap en bevalling. Naast dit alles zal er genoeg ruimte zijn voor jouw persoonlijke ervaringen en vragen.
  • Twee partnerlessen vol praktische tips. De vijfde en zesde les van de yoga cursus staan in het teken van de partnerles. Geen pufclub waar mannen mee moeten puffen of yoga oefeningen moeten doen maar twee avonden vol praktische informatie en tips zodat de partners ook echt begrijpen wat er tijdens de geboorte gaat gebeuren en hoe ze samen met jou hier een mooie ervaring van kunnen maken. Je partner gaat de verschillende ontspanningstechnieken leren die jij dan al onder de knie hebt, hij leert hoe hij jou fysiek (door bijvoorbeeld massage en accupressuur) en mentaal (door bijvoorbeeld visualisaties maar ook het leren bewaken van jouw persoonlijke ruimte) kan ondersteunen tijdens de verandering die jullie door gaan maken om ouders te worden.

Schrijf je nu in!

Ja, ik schrijf me nu in voor de cursus 'Online Zwangerschapsyoga' bij Prachtig Bevallen.

Na aanmelden ontvang je een bericht van ons dat jouw aanmelding goed is ontvangen en alle praktische informatie over de start van de cursus.

Dank je wel

Je hebt je zojuist ingeschreven voor de cursus Online Zwangerschapsyoga

VEEL GESTELDE VRAGEN

Wanneer kan ik mij voor zwangerschapsyoga het beste aanmelden?

Zwangerschapsyoga kun je het beste starten tussen de 25 en 30 weken zwangerschap, op deze manier heb je genoeg tijd om je voor te bereiden op de bevalling. Aanmelden doe je het beste zo op tijd aangezien de yoga cursussen altijd snel volzitten.Houdt de cursusdata goed in de gaten om op tijd jouw plekje te reserveren in een van onze zwangerschapscursussen!

Mag ik ook mijn zus, vriendin of moeder meedoen aan de partnerlessen?

Absoluut, wanneer je partner niet aanwezig kan zijn bij de bevalling is het heel fijn om een andere geboortepartner te hebben die jou kan ondersteunen. Het samen volgen van de partnerlessen is een mooie stap in deze gekozen richting.

Wordt de yoga vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Door verschillende zorgverzekeraars wordt de yoga cursus (gedeeltelijk) vergoed onder het kopje zwangerschapscursus in je aanvullende verzekering. Kijk dit altijd zelf na!

Wat is het verschil tussen de onlinezwangerschapyoga cursus van Praktijk Prachtig Bevallen en andere zwangerschapsyoga cursussen?

Online Zwangerschapsyoga bij Prachtig Bevallen bestaat uit opgenomenyoga lessen en live online groepslessen. Deze lessen worden om en om gegeven. De eerste les is een live online les en zit boordevol nieuwe en interessante informatie die ervoor gaat zorgen dat jij jouw bevalling de baas gaat zijn. Je leert hier waarom bepaalde houdingen en oefeningen zo belangrijk zijn en wat ze voor invloed hebben op de bevalling. Maar we gaan het ook hebben over hoe je keuzes maakt tijdens je zwangerschap en wat je opties en mogelijkheden hierin zijn. NA de live les volgt altijd een online opgenomen yogales die je in jouw eingen tijd 1 of meerdere keren kunt volgen.

Een ander verschil is dat de lessen van onze zwangerschapsyoga cursus 1,5 uur duren in plaats van 1 uur en wordt gegeven in kleine groepen (maximaal 11 aanstaande mama's) waardoor er veel persoonlijke aandacht is en ruimte voor je vragen en ervaringen. Op deze manier bouw je echt een band op met je medecursisten waardoor de essentie van de cursus zwangerschapsyoga alleen maar wordt versterkt!

Is er de mogelijkheid om na de yoga cursus mijn geboorteplan door jou na te laten kijken?

Absoluut, ik vind het ontzettend belangrijk dat jullie de ondersteuning krijgen die jullie nodig hebben. Na de cursus mag je me altijd jullie persoonlijk geschreven geboorteplan mailen zodat ik het nakijk op volledigheid en correctheid.

Waar kan ik meer informatie vinden over zwangerschapsyoga?

Je kunt op mijn site meer informatie vinden over zwangerschapsyoga. Lees waarom zwangerschapsyoga zo belangrijk is tijdens de zwangerschap, zwangerschapsyoga oefeningen tijdens de zwangerschap en de verschillende soorten yoga.