Alle cursussen gaan live en online door! Lees meer

Soorten yoga

Yoga is een bewegingsleer die al duizenden jaren bestaat. Binnen yoga zijn er tal van verschillende stromingen en vormen die ieder hun eigen essentie hebben. Wanneer je weet wat de verschillende stromingen inhouden kun je op zoek naar een yoga vorm die het beste bij jou en jouw zwanerschaps past!

Hatha Yoga

Hatha Yoga is de meest beoefende vorm van yoga in het Westen. Hatha yoga is gebaseerd op het principe van zon en maan, actie en verinnerlijking. En deze twee komen binnen Hatha yoga mooi samen door middel van lichamelijke oefeningen (asana's) en ademhalingsoefeningen (pranayama's).
Dynamische en statische houdingen worden afgewisseld en door de combinatie van ademhaling en beweging leer je je spieren te ontspannen.
Zwangerschapsyoga is vaak gebaseerd op hatha yoga. Bij zwangerschapsyoga ligt ook de nadruk op de combinatie van lichamelijke oefeningen en ademhalingsoefeningen om op deze manier je lichaam beter te leren kennen.

Yin Yoga

Ying Yoga werkt dieper in op je lichaam. De oefeningen binnen Yin Yoga werken vooral op je banden, pezen en bindweefsels door. Tijdens Yin Yoga houd je bepaalde lichaamsposes voor een langere periode vast (zo'n drie tot vijf minuten), waarbij je langzaam soepeler wordt maar jezelf vooral mentaal leert kennen en tegelijkertijd uitdaagt.

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een krachtige dynamische vorm van yoga voor een sterk en energiek lichaam. De les is vooral geschikt voor mensen die van een zowel geestelijke als lichamelijke uitdaging houden. Tijdens een les Ashtanga yoga volgen verschillende lichaamsposities elkaar op, dit wordt een flow genoemd.
Door de statische houdingen waar je zo'n drie tot vijf minuten in blijft 'hangen' is deze vorm van yoga minder geschikt om tijdens de zwangerschap te volgen, tenzij je ervaren bent met deze vorm van yoga. Yin Yoga kan wel heel erg prettig zijn om na de geboorte op te pakken om op deze manier je bindweefsels weer soepel te krijgen.
Ashtanga Yoga kan, wanneer je ervaren bent met ashtanga, gevolgd blijven worden tijdens de zwangerschap. De omgekeerde houdingen laat je het liefste achterwege, tenzij je kindje in stuit ligt.

Bikram Yoga

Het bijzondere aan Bikram Yoga is dat het wordt gegeven in een ruimte met een hoge temperatuur (zo'n 34 tot 40 graden!). Naast dat het erg warm is in de ruimte is ook de luchtvochtigheid erg hoog. Deze combinatie zorgt ervoor dat je tijdens de yoga oefeningen flexibeler bent en je gaat zweten waardoor je je lichaam kunt ontgiften. Het doel van Bikram Yoga is voornamelijk om de bloedcirculatie te stimuleren, de longen te sterken en spieren en gewrichten soepel te maken en houden.
Bikram Yoga is door de omstandigheden waar deze in gegeven wordt (hoge temperatuur) niet geschikt tijdens je zwangerschap. Tenzij je deze vorm van yoga gewend bent maar dan nog kun je je bedenken hierbij zetten. Wanneer je lichaam namelijk een te hoge temperatuur signaleert denkt het dat het koorts heeft, iets wat je juist wilt vermijden tijdens je zwangerschap.

Power Yoga

Power Yoga is een yogavorm waar de nadruk ligt op de lichamelijke kant van yoga. Power yoga wordt vaak gedaan om je conditie te verbeteren en calorieen te verbranden. De oefeningen worden daarom in hoog tempo uitgevoerd. Power Yoga is afgeleid van Ashtanga Yoga.
Power Yoga kan gevolgd blijven worden tijdens de zwangerschap wanneer je deze vorm van yoga al beoefende voordat je zwanger werd. Heb je geen ervaring met yoga kies dan voor zwangerschapsyoga.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga is een vorm van yoga die specifiek is bedoeld ter voorbereiding op je vorderende zwangerschap en de aankomende bevalling. Voor zwangerschapsyoga heb je meestal geen yoga ervaring nodig. Zwangerschapsyoga leert je vertrouwen op je eigen lichaam, je eigen kracht en je eigen intuitie. Het is een mooie balans tussen lichamelijke inspanning en mentale ontspanning. Tijdens de lessen leer je ademhalingstechnieken, ontspanningstechnieken en oefen je houdingen om je weeen op te vangen.